publikováno 07. 02. 2024 10:12
S počátkem letošního roku se stal realitou již vloni v létě zmiňovaný záměr, že řada 665 zahájí zkušební provoz, a to nikoliv pod hlavičkou Leo Expressu, nýbrž RegioJetu. Tyto šestivozové jednotky si v roce 2016 u koncernu CRRC objednal Leo Express, který ale nakonec kontrakt předloni zrušil (viz ŽM 5/22, str. 10 - 12). Zkušební provoz řady 665 je tedy objednán výrobcem a běží na základě povolení Drážního úřadu ze dne 13. 11. 2023 a týká se jednotky 665.002.
Poté, co od 3. 1. 2024 proběhla v úseku Přerov - Otrokovice úvodní část v podobě zkušebního provozu bez cestujících, byl 5. 2. zahájen zkušební provoz s cestujícími, a to na lince R23 Kolín - Ústí nad Labem, objednávané ministerstvem dopravy. Tyto „ostře sledované vlaky“ jsou v jízdním řádu RegioJetu označeny jako mimořádnost na trase „Spoj je veden moderní elektrickou jednotkou řady 665 černé barvy“.
Toto nasazení umožnilo veřejnosti poprvé nahlédnout do nitra vozidla. Názory na hodnocení interiéru se pochopitelně různí, ale asi nejvíc zaujaly sedačky v podobě „bidýlek“ v „sardinkovém“ uspořádání. Při jejich hodnocení ovšem diskutérům chybí základní informace, že toto opěrkové sezení nebylo Leo Expressem zamýšleno jako místo pro dlouhou cestu, natož mezi koncovými stanicemi (i když asi i takoví dobrodruzi by se našli), nýbrž jako výpomoc pro ty případy, kdy se stevardů u vlaku před odjezdem ptají na poslední chvíli zájemci o přepravu, zda by se nenašlo nějaké volné místo, že se „klidně někde jen opřou“, ale zejména tím bylo sledováno zlepšení vytíženosti vlaků v případech, kdy se v rezervačním systému překrývají požadavky po přepravě ve stejném směru.
Ukázkově například když normální sedadlo je obsazeno v úseku Praha - Olomouc, ale pro osobu mající zájem o přepravu třeba ze Zábřehu na Moravě do Ostravy tak již místo k dispozici není, přestože ono sedadlo se pak od Olomouce „veze“ prázdné. V této situaci by dotyční zájemci mohli kratší úsek ze Zábřehu n. M. do Olomouce jet méně pohodlně (avšak jet), ale poté již na standardním sedadle. Je už jen otázkou diskuse, kolik takových „bidýlek“ by mělo ve vlaku být a v jaké hustotě, ale jako vstřícnost vůči cestujícím toto lze jistě ocenit. Blíže se tématu věnujeme v nadcházejícím ŽM 2/24.