Vectron Dual Mode zajíždí do pohraničních stanic


publikováno 21. 01. 2025 16:14


Společnosti ČD Cargo se podařilo projednat možnost zajíždění lokomotivy Vectron Dual Mode do českých stanic při německé hranici. Zdánlivá maličkost představuje velmi důležitý pokrok, který by mohl být cestou pro další případy, když se tak navíc stalo v důsledku změny právního názoru EBA (Eisenbahn-Bundesamt, Spolkový drážní úřad).

Jde totiž o případ typu schváleného v Německu ještě za platnosti 3. železničního balíčku a v takovém případě dříve úřad EBA odmítal umožnit ustanovení směrnice EP a Rady (EU) 2016/797 (o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii), umožňující u vozidla s povolením k provozu pouze v jednom členském státě také zajíždění „do stanic sousedních členských států s podobnými vlastnostmi sítě, jsou-li tyto stanice blízko hranic“. Dříve toto EBA aplikoval pouze pro vozidla schválená v Německu až po přistoupení této země ke 4. železničnímu balíčku, následně však úřad změnil názor.

Český Drážní úřad tak následně povolil zajíždění do stanic Česká Kubice, Cheb a Rumburk rozhodnutím vydaným již 30. 5. 2024, poté byla podána žádost i pro zajíždění do Děčína. Povolení je vydáno pro lokomotivu 248 082, kterou má ČD Cargo od dubna 2024 v nájmu z poolu Northrail a využívá ji k provozu v Německu. Na základě tohoto povolení uskutečnila lokomotiva dne 7. 6. 2024 jednu jízdu z Německa do Chebu a zpět. V lednu 2025 pak začala zajíždět od Bad Schandau do Děčína.

Přejezd hranice napájecích soustav sice není primárním účelem a smyslem dvouzdrojové lokomotivy a v ČR se tato navíc může pohybovat pouze v motorové trakci (současné lokomotivy Vectron Dual Mode existují pouze ve verzi s trakční výzbrojí pro soustavu 15 kV 16,7 Hz), v tomto případě však i tak usnadňuje vozbu, když je možno v Děčíně přepřáhnout na stejnosměrnou lokomotivu.

Každopádně lze usuzovat, že tento případ by mohl být následován dalšími, a to mj. za účelem zajíždění lokomotiv německých dopravců do Chebu u stále se opakujících výluk na německé straně labského údolí a nutných odklonů. A mohlo by se jednat nejen o Vectrony DM, ale také o lokomotivy EURODUAL (vč. čtyřsystémové varianty EURO9000), které jsou po legislativní stránce analogickým případem.

Jak jsme v ŽM již opakovaně uvedli, pro EURODUALy se zatím podařilo projednat přeshraniční zajíždění pouze z Rakouska do Maďarska a na Slovensko. Jelikož Cheb není z německé strany dostupný v elektrické trakci, možnost zajíždění dvouzdrojových lokomotiv těchto typů, které jsou dnes v Německu již velmi rozšířené, v takových případech kriticky chybí, ale jistě by se tyto lokomotivy uplatnily i v běžné vozbě, mimo případy odklonů. V době přeplněné frázemi o podpoře železnice a potřebě převedení zboží ze silnic do vlaků je opravdu smutné, pokud pro ně nelze sjednat ani zajíždění do příhraničních stanic...

Související novinky