Škoda 2024

ČR napojena na MegaHub Lehrte vlakem ČD Cargo


publikováno 16. 12. 2021 11:16


Nové přímé vlakové spojení bylo vytvořeno z původního produktu, vlaku Lovosice - Rotterdam, který odvěšoval a přivěšoval skupinu vozů v Duisburgu. Vozbu vlaku z Lovosic až do MegaHubu Lehrte jako dopravce nově zajišťuje ČD Cargo, a to na svoji licenci ve spolupráci s pobočkou ČD Cargo, Niederlassung Deutschland.

Tzv. MegaHub Lehrte je moderním překladištěm poblíž Hannoveru, uvedeným do provozu v červnu 2020 (viz ŽM 6/20, str. 8), jehož koncepce je založena na rychlé výměně zátěže mezi zde zastavujícími vlaky, s překládkou jednotek bez rozřazování vlakových souprav. Nyní má tedy napojení i na Českou republiku, což bylo dosaženo změnou konceptu dřívější linky operátorů Kombiverkehr/Bohemiakombi spojující lovosické překladiště s Duisburgem a Rotterdamem.

To tedy představuje jednak potenciál pro novou zátěž vlaku a jednak také novou přepravní nabídku s následným dopravením do řady terminálů v Německu hned druhý den po odjezdu z Lovosic. Přímé spoje z Lehrte směřují i do jiných zemí a přes přístavy Kiel a Lübeck nabízejí také přepravy do Skandinávie.

Teoreticky by se tak třeba mohly vrátit na koleje i přepravy dílů k montáži stavebnic Lego z Dánska do kladenského montážního závodu, které po dlouhé řadě let přešly letos v dubnu v tichosti na silnici v souvislosti se zadáním nového přepravního kontraktu. Do té doby využívaly relaci kontinentální kombinované dopravy Hamburg - Lovosice, jež s využitím Lehrte znovu ožívá.

Někdejší linka Lovosice - Duisburg byla „průkopníkem“ nedoprovázené přepravy silničních návěsů v ČR a v době jejího zavedení v říjnu 2005 (viz ŽM 11/05, str. 20 - 21) se jednalo o jedinou pravidelnou veřejnou vnitrokontinentální linku KD v České republice. Do Rotterdamu byla prodloužena až koncem loňského roku, díky novému zákazníkovi, a od té doby je vedena ve frekvenci čtyř párů týdně (viz ŽM 5/21, str. 32 - 33).

Ke změně nyní došlo také u dopravce na německém a nizozemském úseku vlaku - dříve byl vlak v ČR veden společností ČD Cargo, v Německu a Nizozemí pak dopravci skupiny DB Cargo a zpravidla bez přepřahu Vectronem DB Cargo v celé trase. Nyní je dopravován v celé trase až do Rotterdamu bez přepřahu Vectronem společnosti ČD Cargo, která je dopravcem až do Lehrte. Ve zbytku trasy je dopravcem LTE Netherlands. Hlavním organizátorem vlaku však je nadále DB Cargo (ve spolupráci s vlastnicky propojenými operátory Kombiverkehr/Bohemiakombi), které u těchto dopravců nakupuje trakci a z jehož parku jsou nasazené vozy.

Související novinky