publikováno 11. 12. 2024 21:47
Jednou z řady změn v nasazení vozidel ČD s příchodem výhradního provozu pod dohledem ETCS bude koncentrace řady 380 na rameno Praha - České Budějovice - Linz, jelikož tyto stroje nebyly vybaveny mobilní částí ETCS. Po dosavadní 14denní turnusové potřebě bude dvacetičlenná flotila „Zátopků" pravidelně nasazována v 12denním oběhu pokrývajícím vozbu rychlíků a expresů pouze na uvedeném rameni. Skončí tak jejich provoz na 1. koridoru a navazujících tratích do Bratislavy a Budapešti. Posledními výkony na tomto rameni by v sobotu 14. 12. 2024 měly být vlaky 273/272, 477/276 a 278.
České dráhy mezitím již ukončily podnájmy Vectronů RSL dceřiné společnosti ČD Cargo, která je v uplynulých měsících ve velkém množství využívala (v počtu okolo deseti kusů) zejména ke svým aktivitám v zahraničí. Pro JŘ 2025 budou ČD 60 Vectronů ze své flotily (resp. 61, při zahrnutí stroje využívaného i u VUZ) pravidelně nasazovat s turnusovou potřebou 49 kusů.
Poměrně vysokou zálohu ČD odůvodňují přechodem na výhradní provoz pod dohledem ETCS pro případ, že by přinesl neočekávanou vyšší potřebu záloh, jak v důsledku provozních výpadků, tak například pro nedostatek náhradních dílů k OBU ETCS, resp. i pro zálohu za lokomotivy zahraničních dopravců s vlaky ČD. Během roku 2025 pak lze očekávat zvýšení turnusové potřeby Vectronů s příchodem dalších ComfortJetů.