publikováno 09. 01. 2025 13:01
I konkrétní případy uplynulých dní přispěly k nutnosti dodat k předchozímu příspěvku, že lokomotivy řady 1216 ÖBB nadále trpí značnou poruchovostí. Ve dnech 7. a 8. 1 2025 došlo hned u dvou po sobě následujících výkonů rakouských Taurusů z Berlína k jejich neschopnosti vedoucí ke zrušení vlaku.
Nejprve se tak stalo večer 7. ledna u spoje nightjet 457 Berlin - Graz, který byl zrušen, a cestující do Rakouska byli odkázáni na spojení s kombinací tří spojů ICE, ICE, IC přes Norimberk a Mnichov (byť se srovnatelnou cestovní dobou do Vídně, pokud tedy nedošlo k v Německu běžnému ujetí „přípojů").
Hned 8. ledna ráno byl zrušen vlak rj 257 „Vindobona“ Berlin - Graz; za tento alespoň ČD vypravily z Prahy náhradní soupravu. Ta po návratu do Prahy druhý den zůstává v oběhu i nadále. Ve dnech 8. - 9. 1. tak byly řadou 362 nahrazeny hned dvě lokomotivy 1216 ÖBB, jelikož tyto chybí i v jiném turnusovém dni oběhu pro vozbu raijetů.
Zrušení vlaku 457 bohužel vedlo i ke zrušení protisměrného spoje NJ 456 přes noc 7./8. 1., přesněji k ukončení jeho jízdy (resp. předmětných přímých vozů) v Břeclavi. Cestujícím bylo umožněno setrvat ve vozech a vyčkat v nich do nejbližšího ranního spoje. Důvodem bylo, že v Berlíně by se sjely dvě soupravy a naopak by chyběla souprava, resp. vozy ve výchozích stanicích pro vlak 456 dalšího dne. To lze nejspíš přičíst faktu, že dopravci nemají dostatek záložních vozů pro vyslání náhradní soupravy. Nabízí se také možnost převezení vozů zrušeného vlaku 457 z Berlína přes následující den na denních vlacích EC, aby byly večer k dispozici v Grazu, resp. Budapešti. Nicméně do úvah, zda by to bylo technologicky a organizačně reálné, by v tomto případě stejně vstoupilo právě výše popsané zrušení ranní „Vindobony“ z Berlína...
Problémem při výpadku lokomotivy ÖBB v Berlíně je malá šance na zajištění jiné, neboť provoz DB Fernverkehr se dnes odehrává v drtivé většině jednotkami, takže DB disponuje už jen malým počtem (volných) traťových lokomotiv. A sjednat v přijatelné době náhradu například z parku divizí DB Regio či DB Cargo nebo od jiného dopravce je zřejmě nereálné. V případě railjetu tímto mimochodem zůstává nevyužita jedna z mála výhod netrakčních jednotek, tedy možnost připojit přes šroubovku jednoduše jinou lokomotivu.
Zejména rušení nočních spojů, u nichž nejde o systém v taktu po sobě jedoucích vlaků, je značným hazardem s důvěrou cestujících ve spolehlivost železnice. A právě v případě spojů sítě nightjet - a obzvláště právě těch, které projíždějí územím Německa, - nejsou velká zpoždění nebo úplná odřeknutí až tak vzácným jevem, jak jsme již na stránkách ŽM opakovaně popsali...
Na dotazy na příčinu odřeknutí zmíněných vlaků a na možnosti zajištění náhradní lokomotivy v Berlíně reagoval tiskový odbor ÖBB vyjářdřením: „U obou zmiňovaných zrušení vlaků došlo bohužel k technickým potížím s lokomotivou. Děláme však vše pro to, abychom dlouhodobě zajistili dostupnost a kvalitu této flotily."
Jak také ÖBB uvedly na dotaz ŽM pro článek v ŽM 9/24 (str. 4), v němž jsme se tomuto tématu věnovali, nízká disponibilita Taurusů vychází pouze z jejich poruchovosti (která mj. souvisí s nedostatečnými kapacitami dílen, což má kořeny mj. právě v dřívější přehnané redukci kapacit ze strany bývalého vedení ÖBB), takže nemá co do činění s nedávno zahájenými přístavbami lokomotiv k upgradům OBU ETCS.