publikováno 18. 11. 2024 10:10
Zhruba od poloviny října nasazuje ČD Cargo v rámci zácviku personálu pro jízdu pod dohledem ETCS dvojice lokomotiv řady 753.7 na rameni Nymburk - Česká Třebová. Zpravidla se jedná o dva páry vlaků 68120 - 68123 Brno-Maloměřice - Nymburk, případně o jiné příhodné. Současně je v obratové stanici, kdy se v rámci dvojice mění vedoucí lokomotiva, zkoušen přechod do módu SLAVE a u Kolína pak také přechod z/do provozního módu LS se zabezpečovačem třídy B.
První stroje řady 753.7 ČD byly do režimu Switch-On přepínány v prvních měsících roku 2024 a následně začaly být nasazovány do provozu pod dohledem ETCS (viz např. ŽM 7/24, str. 11). ČD Cargo dosud do režimu Switch-On přepnulo 30 z 31 lokomotiv, do nichž byly palubní jednotky ETCS instalovány (tedy 753.741 a 751 - 780), jen některé pak byly z různých praktických důvodů přepnuty zpět do režimu Switch-Off.
Nadto disponuje osmi retrofitovanými lokomotivami řady 753.7 (753.715 - 722) dopravce ORLEN Unipetrol Doprava, který rovněž využívá ETCS již od jara 2024.
Ve výše uvedených případech je ještě použit systém EbiCab 2000 z vývoje firmy Bombardier Transportation (nyní tedy Alstom), který je již opouštěn (navíc s jeho funkčností vládne značná nespokojenost), a v instalacích do lokomotiv CZ LOKO je nahrazován systémem AURIGA od firmy CAF Signalling. Společnost PKP CARGO INTERNATIONAL (PKP CI) pro řadu 753.7 původně plánovala kombinaci produktů EbiCab 2000 do části lokomotiv s předpokladem jistoty dodání do zavedení výhradního provozu v ČR a AURIGA do zbývajících lokomotiv. Nakonec se však tento dopravce rozhodl pro instalaci typu AURIGA do všech 29 svých lokomotiv a již rozpracované retrofity EbiCabu do prvních lokomotiv byly přerušeny.
Přepracování projektu, získávání zkušeností s instalací systému AURIGA spolu se zabezpečovačem MIREL VZ1 a nedostatek dílenských i personálních kapacit v dalších souvisejících činnostech (oživení, zkoušky) vedly k tomu, že první lokomotiva (753.706) byla v českotřebovských dílnách dokončena až v červnu 2024. Na podzim byly zástavby zahájeny také v kooperaci s dílnami PARI CZ Servis v Kutné Hoře (v níž je CZ LOKO většinovým spoluvlastníkem), jež budou retrofitovat ETCS do 11kusové série strojů 753.7 PKP CI.
Software OBU ETCS v těchto lokomotivách čeká ještě na upgrade a schválení z verze 8 na verzi 11, kterou bude opravena chyba orientace při načtení jednobalízové skupiny balíz, jež se projevila dne 17. 1. 2023 v Olomouci hl. n. (viz např. zde, str. 12-13). Prozatím je tato chyba řešena manuálem obsluhy, který přikazuje, že je nutno OBU před zahájením mise a při změně SLAVE - MASTER restartovat. Před restartem OBU ETCS je nutno provést řízené rozvázání původního spojení vozidla s radioblokovou centrálou, neboť v případě přímého pokusu o restart RBC tento nový pokus o navázání spojení vyhodnocuje jako kolizní stav.
Verze 11 je již zkušebně nainstalována v lokomotivě 753.773, zatím v režimu Switch-Off. Tento upgrade se týká i dalších motorových lokomotiv s OBU ETCS EbiCab 2000, což jsou stroje řady 742.71 RCC CZ, ODOS Cargo a ČD Cargo (1. série, 742.711 - 760) a řady 744.1 ČD Cargo. Jde vesměs o mobilní části ETCS Level 2 s aktuálním Baseline 3, takže tento problém se netýká vozidel s jednotkami Baseline 2, například lokomotiv TRAXX F140 MS2 METRANSu.
U lokomotiv řady 742.71 2. série, vybavené typem AURIGA, se začátek přepínání jednotlivých vozidel do režimu Switch-On předpokládá od konce listopadu 2024.