Škoda 2024

„Baltic express“ odstartoval


publikováno 15. 12. 2024 20:56


S prvním dnem platnosti nového JŘ zahájily České dráhy ve spolupráci s partnerským dopravcem PKP Intercity provoz nové, 878 km dlouhé mezinárodní linky Ex32 Praha - Pardubice - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Gdańsk - Gdynia.

Denně na cestu vyrážejí čtyři páry vlaků nazývaných „Baltic express“ (jeden z nich přes noc), vedených v ČR v kategorii EC a v Polsku v kategorii IC. Na území České republiky jsou soupravy standardně tvořeny čtyřmi vozy, včetně jednoho vozu první třídy, s občerstvením ve formě palubního minibaru. Dalších sedm vozů včetně jídelního (u nočních spojů osm vozů a bez jídelního) přidává PKP Intercity pro úsek Wrocław - Gdynia a zpět.

Vozbu vlaků zajišťují v celé trase lokomotivy PKP Intercity, s přepřahem ve Wrocławi. V úseku Wrocław - Praha jde o tři dny z pětidenního turnusu, do nějž PKP IC nasazuje všech pět Vectronů, jež si najímá z poolu CARGOUNIT na základě nově uzavřených kontraktů na nájem 3 + 2 lokomotiv na dobu 36 měsíců. Jde o stroje 5 370 073 - 076 a 092, z nichž tři, 5 370 075, 076 a 092, byly opatřeny speciálními polepy propagujícími nové spoje, včetně nápisů (v polštině) „Moře až do Čech“, ostatní jsou ve standardní černé barvě poolu.

V první den provozu byly do vozby baltských expresů mimořádně zapojeny čtyři Vectrony, jelikož lokomotiva pro dopolední vlak EC 262, který byl v Praze předmětem slavnostního představení, byla navezena již o dva dny dříve, aby byla spolehlivě připravena, zatímco lokomotiva pro EC 264 byla do Prahy navezena o den dříve na vlaku EC 112. Vectron 5 370 073, který dopravil zcela první spoj ve směru do ČR, přes noc jedoucí EC 461, tak nepřešel dle oběhů na EC 264, ale vrátil se do Bohumína hned 15. 12. 2024 na závěsu EC 117.

Jízda zcela prvního spoje ve směru do Polska, EC 264, měla smolný průběh, když vlak pro závadu na voze již z Prahy vyjel se zpožděním 24 minut a v Kolíně byl vůz Bdmpee233 ČD pro poruchu napájecího kabelu ze soupravy vyřazen, čímž zpoždění narostlo na 106 minut. Odjezd následujícího EC 262 byl na pražském hlavním nádraží doprovázen tiskovou konferencí a slavnostním vypravením, kterého se ujali (zachyceni na třetím snímku, zleva doprava) Michal Krapinec (generální ředitel ČD), Martin Kupka (ministr dopravy ČR), Jacek Gajewski (chargé d’affaires a.i. Polské republiky v ČR), František Reismüller (ředitel agentury CzechTourism) a Zbigniew Czendlik, mediálně známý římskokatolický kněz (polské národnosti) a děkan lanškrounský, který se ujal křtu nového spoje.

CARGOUNIT je největším pronajímatelem lokomotiv v prostoru východní Evropy, s více než 200 lokomotivami, z toho více než 100 elektrickými. Mimo jiné si dosud napevno objednal 66 Vectronů a 18 Smartronů. Vectronů dosud obdržel 27 a právě zmíněná pětice je nejnovějšími dodanými exempláři. PKP IC si aktuálně najímá Vectrony také z poolů BRLL - Beacon Rail Leasing a LokoTrain.

Související novinky