publikováno 27. 09. 2024 20:08
Dne 26. 9. podepsaly společnosti RS Lease a Siemens Mobility rámcovou smlouvu na až 65 Vectronů. Kontrakt zahrnuje „rychlou dodávku 30 lokomotiv Vectron MS a také opci na nákup dalších 35 lokomotiv ve variantách Vectron Multi System i Vectron Dual Mode“.
Tibor Čunderlík, generální ředitel společnosti RS Lease, se vyjádřil: „V roce 2017 jsme se rozhodli uzavřít strategickou spolupráci s firmou Siemens. Toto partnerství nám umožňuje nabízet našim zákazníkům v celém středoevropském regionu nejmodernější a technologicky nejvyspělejší lokomotivy“.
Nové Vectrony mají maximální výkon 6 400 kW a maximální rychlost 200 km/h. V současné době má RSL k dispozici přibližně 90 lokomotiv Vectron MS, pro něž Siemens Mobility zajišťuje kompletní údržbu. Zároveň probíhají jednání o rozšíření dotyčné smlouvy i na lokomotivy z nové objednávky, jejichž dodávky mají podle RSL začít v roce 2025 a pokračovat až do roku 2028.
Podle vyjádření RSL nemá tento kontrakt souvislost se současnou soutěží ZSSK vypsanou letos v září na nájem dalších 15 lokomotiv typu Vectron MS na deset let včetně údržby a s opcí na pronájem dalších 15 strojů, neboť kontrakt měl být projednáván od loňska a dodávky mají začít až příští rok.
Stojí za povšimnutí, že soubor pod názvem ZSSK Prenájom viacsystémových HKV, Zmluva o najme LOK, final.docx zde uvádí v bodě 6.1 „Prenajímateľ sa zaväzuje odovzdať Nájomcovi a Nájomca sa zaväzuje od Prenajímateľa prevziať do nájmu celkovo pätnásť (15) LOK nasledovne:
(a) najneskôr do 10. decembra 2024 päť (5) ks LOK;
(b) od 1. januára 2025 do 10. decembra 2025 ďalších päť (5) ks LOK;
(c) od 1. januára 2026 do 10. decembra 2026 zostávajúcich päť (5) ks LOK.“
Nezbývá než vyčkat, co se, řečí tiskové zprávy, skrývá pod výše uvedeným pojmem „rychlá dodávka“, neboť termíny požadované ZSSK jsou při současném vytížení lokomotiv snad všech vozidlových poolů mimořádně krátké.