Těžkotonážní přepravy do Liberty Ostrava


publikováno 04. 03. 2025 17:50


S rozjezdem několika provozů v závodě Liberty Ostrava ožily nejen přepravy výrobků, ale zejména vstupního materiálu, když závod již nevykonává vlastní primární výrobu oceli. Jak jsme blíže popsali v ŽM 10/24 (str. 6), po spuštění insolvenčního řízení Liberty Ostrava převzala společnost Donquixote provoz středojemné válcovny (závod 14) a následně společnost Vítkovice Machinery Trade (VMT, součást skupiny CE Industries) provoz ve válcovnách plochých výrobků (závod 16) a v rourovně (závod 15). Ve všech případech jde o provoz tzv. tollingem, tzn. že uvedené společnosti pořizují a poskytují materiál k výrobě a platí pak za jeho zpracování.

Donquixote je polskou firmou řízenou z Kazachstánu, odkud tak jsou dopravovány sochory pro středojemnou válcovnu. V prosinci zahájené přepravy naběhly v únoru 2025 na frekvenci 2 - 3 vlaků týdně a s delšími soupravami. Na 22 80stopých článkových InnoWaggonech je každým vlakem dopraveno takřka 3 100 t materiálu. To znamená celkovou hmotnost bez lokomotiv okolo 3 900 t a délku 590 m! Závěrečný normálněrozchodný úsek zajišťuje ostravská logistická společnost TRAINLOG, dopravcem v Polsku je Rail STM, v ČR pak PKP CI.

Rail STM nasazuje jednu ze čtyř svých lokomotiv Maxima 40 CC, které v letech 2022 a 2023 odkoupil od dopravce hvle (Havelländische Eisenbahn). Trakční charakteristika hydraulického přenosu výkonu lokomotiv Maxima je příhodná pro velké zátěže, navíc ale tyto vlaky překračují bělorusko-polskou státní hranici přes přechod Svislač - Siemianówka, který je dostupný pouze v motorové trakci. Pro úsek Chałupki - Ostrava-Bartovice nasazuje PKP CI jednu z lokomotiv Dragon 2 najatých od PKP CARGO a dvojici „brejlovců“. Společně s těmito lokomotivami pak jde o vlak o celkové hmotnosti 4 200 t!

Současně probíhají přepravy vstupních poloproduktů i pro další provozy Liberty Ostrava. Na vlacích společnosti ČD Cargo jsou dopravovány z různých lokalit - z vnitrozemí Německa a Itálie a z přístavů v Polsku a z Koperu.

Pro různé příjemce v ČR i zahraničí pak tedy již probíhají i železniční přepravy vlastní produkce. V malé míře jsou stále ještě vyváženy nepotřebné zásoby koksu a železného šrotu, jde však o již řízený prodej externím zákazníkům, nikoliv o přesuny koksu v rámci skupiny, do závodu Liberty Galați, jež se dlouhou dobu děly před zahájením insolvenčního řízení a s podezřením, že z nich nemá ostravský závod žádný přínos (viz opět ŽM 10/24, str. 6).

Související novinky